torsdag 4. desember 2014

Julegavetips


For noen år siden fikk jeg to hjemmehekla vaskekluter av en kollega. Jeg tenkte med en gang at det var da voldsomt så store hull i de klutene, de kunne da vel aldri være greie? 
Men jeg tok veldig feil. 

Klutene er helt geniale! 

På grunn av de store hullene tørker de superfort etter bruk om de blir hengt opp i motsetning til de kompakte og tette klutene som jeg har sett mange andre lager, og lukter ikke surt etter en dags bruk.

Nå har jeg forsøkt å hekle et par nye kluter i bomullsgarn jeg hadde liggende, og det var lett som en plett:
Først en rad luftmasker i ønsket lengde. 
Når jeg "snur", hekler jeg en stav i 8. luftmaska fra pinnen. Deretter hekler jeg to luftmasker og hopper over to luftmasker og lager ny stav i tredje. Slik fortsetter jeg raden ut før jeg snur og gjør det samme på nytt.  


Ville også vise denne fine koppen i keramikk fra 1979.
 (Laga av Åse fra Mo i Rana :) 

Det finnes så mange brukte kopper rundt om som fremdeles er fine. Det er ikke nødvendig å alltid kjøpe nye. Jeg liker å ha mange ulike, så kan hver og en velge sin favorittkopp. 

Når det gjelder julegavene, begynner jeg å bli ferdig. 
(Som vanlig er det gaven til mannen som er vanskeligst!) 
:) 

I år har jeg kutta ut all uadressert reklame i postkassa, og det høres kanskje ut som jeg overdriver, men det har gjort barna og meg mye mindre interessert i å handle. Det har ikke vært noe masing om ting, og det står i kontrast til andre år når barna har bladd gjennom de fire lekekatalogene som sendes ut før jul og plutselig sett femti ting de ikke visste at de ønsket seg.

Jeg vil anbefale alle om å prøve noen måneder uten reklameaviser i postkassa - det gjør at man ikke fristes av stadig "gode tilbud" i tillegg til at det er lurt for miljøet med reduksjon av papirbruken.
Du bare spør på postkontoret om å få et klistermerke med "Nei takk til uadressert reklame" som du klistrer på postkassa di. 
Veldig greit. 

Her er noen gode tips til miljøvennlige gaver til dere som enda ikke er ferdige :)  

4 kommentarer:

  1. Mange fine tips i linken din. Jeg får et abonnement fra svoger og svigerinne hvert år. Rom123, som jeg liker godt. Ellers kan jeg ønske meg et kurs, sushikurs, f.eks. Selv gir jeg et familieselskap til søsknene mine. Vi skal møtes seks personer her hos oss på lørdag, med god mat og drikke, og trivelig selskap.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres veldig kjekt ut. Gode ideér :)

      Slett
  2. Tenkte som du med det same eg såg kluten din....kan den vere god då? Men forstår at den er heilt genial for det er virkelig et problem med at dei kompakte surnar lett. Difor blir ikkje mine brukte....dei ligg i skuffa under benken. Eg har lagt min elsk på gas-klutar som både er mjuke, har god sugeevne og tørkar lett. Men er usikker på om dei er så miljøvennlige. Det har eg faktisk ikkje tenkt på ein gong.
    Julegåve-handelen går tregt her, eg likar dårlig å shoppe, men må nok snart til pers... Blir litt heimelaga då men ikkje alt som går an å lage sjølv:)
    Det med å stoppe reklame har eg faktisk tenkt på for det aller meste går rett i papirdunken likevel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg skjønner godt at du også tenkte sånn om kluten. Jeg måtte bruke dem litt før jeg forelska meg i dem. Jeg brukte også gaskluter før, men nå er det bare disse. Det med reklamen vil jeg virkelig anbefale. Jeg utsatte det ei stund, for jeg følte liksom jeg kom til å gå glipp av noe, men det har vært ei lette å ikke ha postkassa full av reklame. Lykke til med gavene :)

      Slett